Direktavkastning eller totalavkastning?

I framtiden när jag ska ha möjligheten att leva på utdelningar väljer jag direktavkastning i och med att det är de pengarna jag ska leva på. Men i dagsläget när jag har minst 20 år kvar tills dess bryr jag mig mer om totalavkastningen.

Något jag har sett mycket av på twitter är att många investerar i bolag med hög direktavkastning. Är man där att man kan leva på utdelningar så förstår jag helt, det är ju precis vad jag hade gjort. Men är man ung, med tiden på sin sida, anser jag att man ska bry sig mer om totalavkastningen, och kanske omplacera pengarna längre fram när det är dags att utnyttja utdelningarna. Då menar jag till mer defensiva aktier och preffar möjligtvis.

Min uppfattning är att många verkar inte veta att utdelningen inte har någon speciell effekt för avkastningen. Tex om en aktie kostar 100kr och delar ut 5kr så kommer aktien tappa till 95kr dagen den handlas utan utdelning, och när utdelningen kommer kostar aktien 95kr och du får 5kr till ditt konto, alltså 100kr, ett nollsummespel.

Jag tycker det är synd att folk väljer bort fina bolag som förhoppningsvis kan avkasta bättre än index i framtiden mot ett medelbra bolag med hög direktavkastning som avkastar bättre än index.

Tack för att du läste, ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Lagercrantz Group

H&M - Köpa eller sälja?

Börskraschen är nära eller?