H&M - Köpa eller sälja?

Det har pratats mycket om Hennes & Maurits senaste veckan och det har diskuteras hit och dit.
Egentligen inte så konstigt eftersom H&M har tappat ca 5% senaste veckan, och det betyder att kursen nu står i 206,60kr. vem hade kunnat tro det när kursen stod i 368kr i februari 2015?

H&Ms aktiekurs har inte tappat utan anledning, vinstmarginalen har sjunkit från 17,22% 2010 till dagens 9,48%, det tycker jag är oroväckande.
Man fortsätter öppna fler butiker, mer än en butik om dagen, men försäljningen når ändå inte upp till förväntningarna. H&M kan fortsätta öppna hur mycket butiker de vill, jag tror ändå inte det är lösningen på deras sjunkande siffror.
Däremot e-handel, den växer så det knakar, och det visar sig att det är fler och fler som väljer att handla kläder på internet än i butikerna. Sen att H&Ms e-handel inte håller måttet gör inte saken bättre.

Stefan Persson har under våren köpt på sig fler aktier för miljardbelopp under våren.
Normalt sett brukar det vara bra att någon i ledningen köper på sig mer aktier, det brukar betyda att framtiden ser ljus ut.
Min åsikt i detta är inte speciellt positiv.
Han köper på sig fler aktier för miljarder, ja det låter väldigt mycket. Grejen är att han har så mycket aktier redan och det han köper för nu är i stort sett bara hans aktieutdelning, dvs småköp för honom.
För mig säger hans köp alltså inte så mycket.
Att Persson har köpt mer är väl egentligen det enda positiva som kommit från H&M under våren, det har fått aktiekursen att gå upp en del dom första dagarna efter köpen innan det vänt neråt igen. För mig har det låtit som att många tagit rygg på Stefan Persson och trott att vi är på botten, att kursen ska upp igen.
Utan Perssons köp tror jag dagens aktiekurs hade varit under 200kr.

Jag tror inte aktien ska upp igen på ett tag, och med ett tag menar jag inte innan vi har fått se en vändning, att försäljningen slår förväntningarna, att marginalerna rör sig uppåt osv.

Jag har inte några aktier i H&M och jag funderar inte på att köpa några heller. Den dagen H&M börjar prestera med fina resultat kan jag tänka mig att kliva in. Men jag missar hellre dem 10 första procenten i uppgången än att försöka fånga en fallande kniv.

Mvh




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Lagercrantz Group

Börskraschen är nära eller?